Publications
The complete list of all publications of the working group "Didactics of Physics" can be viewed in the Research Information System (RIS), below you will find a selection of current publications.
Current publications of the AG "Didactics of Physics"
2025
Bedürfnisse von Lehrkräften zu digitalen Medien adressieren!
D. Weiler, J.-P. Burde, K. Costan, R.I. Große-Heilmann, C. Kulgemeyer, A. Lässer, J. Riese, T. Schubatzky, Lernen, Lehren Und Forschen Im Schülerlabor. Gesellschaft Für Didaktik Der Chemie Und Physik Jahrestagung 2024 in Bochum (2025).
"Ich glaub, ich hab's verstanden." - Verstehensillusion bei Erklärvideos
M. Hörnlein, J. Riese, C. Kulgemeyer, in: H. van Vorst (Ed.), Lernen, Lehren und Forschen im Schülerlabor. Jahrestagung der Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik 2024, n.d.
Competency Profiles of PCK Using Unsupervised Learning: What Implications for the Structures of pPCK Emerge From Non-Hierarchical Analyses?
J. Zeller, J. Riese, Journal of Research in Science Teaching (2025).
Physik lernen durch Erklären? - Evaluation eines Seminarkonzepts für Sachunterrichtsstudierende
M. Hörnlein, die hochschullehre 11 (2025).
Umdenken! Vom fachlichen zum schulischen Experimentieren. Vorstellung einer Lehrkonzeption für angehende Physiklehrkräfte.
Y. Webersen, J. Riese, HLZ – Herausforderung Lehrer*innenbildung 8 (2025).
From Knowledge To Intention: The Role Of TPACK And Self-Efficacy In Technology Integration
T. Schubatzky, J.-P. Burde, R.I. Große-Heilmann, A. Lachner, J. Riese, D. Weiler, Computers and Education Open (2025).
"Heute wissen wir, wie das Universum aussieht!" ...oder? Eine digitale Lernumgebung zur Vorläufigkeit von naturwissenschaftlichem Wissen am Beispiel der Geschichte der Astronomie (im Druck)
K. Cramer, Y. Webersen, MNU-Journal (n.d.).
Machine-Learning basierte Analyse von latenten Profilen des physikdidaktischen Wissens Machine-Learning-Based Analysis of Latent Profiles in Physics PCK
J. Zeller, J. Riese, Zeitschrift für Didaktik der Naturwissenschaften 31 (2025).
From belonging to success: Evaluating the influence of sense of belonging to physics on first-year university students’ academic outcomes and the benefits of a holistic support program
M.S. Feser, A.B. Bauer, European Journal of Physics (2025).
2024
Interdisciplinary approaches between physics and art using the example of optical experiments and artistic light installations
N. Wolke, D. Laumann, Y. Webersen, Physics Education (2024).
Show all publications