UPB Bildmarke
Didaktik der Physik
Contact
  • Deutsch
  • English
  • Fortbildungen
    • Open Page "Research"
    • Development of subject didactic knowledge on the use of digital media for student teachers in the subject area of physics (in the DiKoLeP project)
    • Adaptive further training on digital media in physics lessons (in the joint ComeMINT network project)
    • Machine learning-based competence profiles in physics didactics knowledge
    • Embedding explanatory videos in physics lessons
    • ProfiLe-P-Transfer - Transfer project on "Professional competence in the physics teacher training programme" (ProfiLe-P) - focus on physics didactic knowledge
    • Analyses of the ability to plan lessons with meaningful embedding of digital media in physics lessons
  • Publications
  • Study
  • Team
    • Open Page "NOS-Projekt"
      • Open Page "Unterrichtsmaterial"
      • WaveGuard
      • Astronomie
      • Hologramm
      • Dokumentation
      • Videos
      • BlackBoxen
      • Open Page "Lehrkräfteausbildung"
      • Fortbildungen für Lehrkräfte
      • Masterseminar
    • Open Page "Paderborn Videos"
    • Explanatory videos
    • Group discussions
    • Open Page "Events"
    • Herbstuni 24
    • Einsatz digitaler Medien im Physikunterricht
    • Erklärvideo-Wettbewerb Preisverleihung
  • Contact us
Important Links
  • Home
  • Forschung
  • Publikationen
  • Studium
  • Personen
  • Videoportal
  • Veranstaltungen
  • Contact
  • Physiktreff
Publications
Publications
Cur­rent pub­lic­a­tions of the AG "Di­dactics of Phys­ics"
2025
  1. Faculty of Science
  2. Department of Physics
  3. Prof. Dr. Josef Riese
  4. Publications

Publications

The complete list of all publications of the working group "Didactics of Physics" can be viewed in the Research Information System (RIS), below you will find a selection of current publications.

Cur­rent pub­lic­a­tions of the AG "Di­dactics of Phys­ics"

2025

Bedürfnisse von Lehrkräften zu digitalen Medien adressieren!

D. Weiler, J.-P. Burde, K. Costan, R.I. Große-Heilmann, C. Kulgemeyer, A. Lässer, J. Riese, T. Schubatzky, Lernen, Lehren Und Forschen Im Schülerlabor. Gesellschaft Für Didaktik Der Chemie Und Physik Jahrestagung 2024 in Bochum (2025).


"Ich glaub, ich hab's verstanden." - Verstehensillusion bei Erklärvideos

M. Hörnlein, J. Riese, C. Kulgemeyer, in: H. van Vorst (Ed.), Lernen, Lehren und Forschen im Schülerlabor. Jahrestagung der Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik 2024, n.d.


Competency Profiles of PCK Using Unsupervised Learning: What Implications for the Structures of pPCK Emerge From Non-Hierarchical Analyses?

J. Zeller, J. Riese, Journal of Research in Science Teaching (2025).

DOI

Physik lernen durch Erklären? - Evaluation eines Seminarkonzepts für Sachunterrichtsstudierende

M. Hörnlein, die hochschullehre 11 (2025).

DOI

Umdenken! Vom fachlichen zum schulischen Experimentieren. Vorstellung einer Lehrkonzeption für angehende Physiklehrkräfte.

Y. Webersen, J. Riese, HLZ – Herausforderung Lehrer*innenbildung 8 (2025).

DOI

From Knowledge To Intention: The Role Of TPACK And Self-Efficacy In Technology Integration

T. Schubatzky, J.-P. Burde, R.I. Große-Heilmann, A. Lachner, J. Riese, D. Weiler, Computers and Education Open (2025).

DOI

Machine-Learning basierte Analyse von latenten Profilen des physikdidaktischen Wissens Machine-Learning-Based Analysis of Latent Profiles in Physics PCK

J. Zeller, J. Riese, Zeitschrift für Didaktik der Naturwissenschaften 31 (2025).

DOI

From belonging to success: Evaluating the influence of sense of belonging to physics on first-year university students’ academic outcomes and the benefits of a holistic support program

M.S. Feser, A.B. Bauer, European Journal of Physics (2025).

DOI

Strukturanalysen des physikdidaktischen Wissens mithilfe von Machine Learning

J. Zeller, Strukturanalysen des physikdidaktischen Wissens mithilfe von Machine Learning, Universität Paderborn, 2025.

DOI

"Heute wissen wir, wie das Universum aussieht!" ...oder? Eine digitale Lernumgebung zur Vorläufigkeit von naturwissenschaftlichem Wissen am Beispiel der Geschichte der Astronomie

K. Cramer, Y. Webersen, MNU-Journal 3 (2025) 237–243.

PDF

Show all publications

Didaktik der Physik

Warburger Str. 100
33098 Paderborn
Germany

Quick links
  • Summer camp
Legal notice
  • Data privacy
Universität Paderborn

Warburger Str. 100
33098 Paderborn
Germany

Phone University

+49 5251 60-0
Legal notice
  • Imprint
  • Data privacy
  • Whistleblower system
Social networks