UPB Bildmarke
Didaktik der Physik
Contact
  • Deutsch
  • English
  • Fortbildungen
    • Open Page "Research"
    • Development of subject didactic knowledge on the use of digital media for student teachers in the subject area of physics (in the DiKoLeP project)
    • Adaptive further training on digital media in physics lessons (in the joint ComeMINT network project)
    • Machine learning-based competence profiles in physics didactics knowledge
    • Embedding explanatory videos in physics lessons
    • ProfiLe-P-Transfer - Transfer project on "Professional competence in the physics teacher training programme" (ProfiLe-P) - focus on physics didactic knowledge
    • Analyses of the ability to plan lessons with meaningful embedding of digital media in physics lessons
  • Publications
  • Study
  • Team
    • Open Page "NOS-Projekt"
      • Open Page "Unterrichtsmaterial"
      • WaveGuard
      • Astronomie
      • Hologramm
      • Dokumentation
      • Videos
      • BlackBoxen
      • Open Page "Lehrkräfteausbildung"
      • Fortbildungen für Lehrkräfte
      • Masterseminar
    • Open Page "Paderborn Videos"
    • Explanatory videos
    • Group discussions
    • Open Page "Events"
    • Herbstuni 24
    • Einsatz digitaler Medien im Physikunterricht
    • Erklärvideo-Wettbewerb Preisverleihung
  • Contact us
Important Links
  • Home
  • Forschung
  • Publikationen
  • Studium
  • Personen
  • Videoportal
  • Veranstaltungen
  • Contact
  • Physiktreff
  1. Faculty of Science
  2. Department of Physics
  3. Prof. Dr. Josef Riese
  4. Research

Re­search fo­cus of the group

PSΦ: Research programme for the introductory phase of physics studies (Anna Bauer)

Development of an assessment model for the action-oriented measurement of experimental competence of (physics) students (Anna Bauer)

Machine learning based competence profiles in physics didactic knowledge (Jannis Zeller)

Development of subject didactic knowledge on the use of digital media for student teachers in the subject area of physics (in the DiKoLeP project) (Rike Große-Heilmann)

Adaptive further training on digital media in physics lessons (in the joint project ComeMINT network) (Rike Große-Heilmann)

Analyses of the ability to plan lessons with meaningful embedding of digital media in physics lessons (Melanie Jordans)

ProfiLe-P-Transfer - Transfer project on "Professional competence in the physics teacher training programme" (ProfiLe-P) - focus on physics didactic knowledge (Melanie Jordans)

Embedding explanatory videos in physics lessons - acquiring conceptual knowledge about the concept of energy (Madeleine Hörnlein)

Experimental competence of (physics) students - development of a competence level model and a model-compliant measuring instrument (Anna Bauer)

Aspekte der Nature of Science (NOS) und Nature of Science in Society (NOSIS) sind nicht nur wichtiger Bestandteil schulischen Lernens im Sinne naturwissenschaftlicher Grundbildung. Sie werden auch in den Bildungsstandards innerhalb verschiedener Kompetenzbereiche als erstrebenswerte Lernziele für Schüler*innen aufgeführt. Gleichzeitig werden sowohl Schüler*innen als auch (angehende) Lehrkräfte im Alltag mit Wissenschaftleugnung und Pseudowissenschaften konfrontiert (z.B. im Rahmen der Klimawandelleugnung, Alternativmedizin oder Astrologie).

Im Projekt werden unterschiedliche Unterrichtsmaterialien mit einem Fokus auf die Nature of Science entwickelt und evaluiert. Die dazugehörige Homepage befindet sich noch im Aufbau.

An der Universität Paderborn bieten wir regelmäßig ein Masterseminar für angehende Lehrkräfte der Grundschule (mit dem Fach Sachunterricht) sowie der weiterführenden Schulen (mit dem Fach Physik) an. Ziel ist es, dass die angehenden Lehrkräfte einerseits anhand unterschiedlicher Beispiele (z.B. Theorie der flachen Erde, Klimawandel, Mondverschwörung, Corona) ein vertieftes Wissen über die NOS(IS) erwerben. Andererseits sollen die Studierenden Techniken der Wissenschaftsleugnung erkennen und Debunking-Strategien anwenden lernen. Eine qualitative Evaluation dieser Lehrveranstaltung ist in Planung.

Ansprechpartnerin: Yvonne Webersen

 

Didaktik der Physik

Learn more about us:

Development of subject didactic knowledge on the use of digital media for student teachers in the subject area of physics (in the DiKoLeP project) Adaptive further training on digital media in physics lessons (in the joint ComeMINT network project) Machine learning-based competence profiles in physics didactics knowledge
Embedding explanatory videos in physics lessons ProfiLe-P-Transfer - Transfer project on "Professional competence in the physics teacher training programme" (ProfiLe-P) - focus on physics didactic knowledge Analyses of the ability to plan lessons with meaningful embedding of digital media in physics lessons

Didaktik der Physik

Warburger Str. 100
33098 Paderborn
Germany

Quick links
  • Summer camp
Legal notice
  • Data privacy
Universität Paderborn

Warburger Str. 100
33098 Paderborn
Germany

Phone University

+49 5251 60-0
Legal notice
  • Imprint
  • Data privacy
  • Whistleblower system
Social networks